Bieb 2.0
Ik heb een aantal sites en webinars bekeken over de mogelijkheden van bieb 2.0. Het duizelt me van de vele mogelijkheden die er op dit vlak zijn. Ik ben wel gecharmeerd van de mogelijkheid om de biebservice en diensten veel meer op maat te maken doordat de klant via internet of mobiele telefoon een eigen persoonlijke pagina kan maken. Dat betekent dat je veel meer dan nu verschillende doelgroepen kunt interesseren en van goede informatie kan voorzien. De filmpjes over de digitale bieb in de toekomst spraken me aan: je krijgt er meer beeld door wat er kan met widgets en persoonlijke benadering van klanten. Op een van de Amerikaanse sites zag ik een toepassing van bieb 2.0 die ook handig is voor klanten en de bieb.
Omdat veel mensen gebruik maken van Google als zoekmachine, is er een toepassing die er voor zorgt dat als een klant een boektitel intypt in de zoekmachine van Google, dat dan meteen blijkt of dat boek in de bieb te leen is en of het aanwezig is. Daarmee kan je als bieb een veel actiever beleid voeren en klanten interesseren. Ook denk ik dat een biebsite veel meer dan nu gebeurt, informatie kan ordenen voor klanten, waardoor de site een echte toegevoegde waarde heeft. Ik denk bijvoorbeeld aan een toepassing die vergelijkbaar is aan het bestellen bij Amazon.com, waar je te zien krijgt welke andere boeken nauw verwant zijn met het boek dat je wilt bestellen. Dat zou op een bieb 2.0 site ook kunnen. Ook denk ik dat we veel meer kunnen door gebruikers zelf informatie aan te laten leveren en te discussieren in focusgroepen met bepaalde thema's, doordat we zelf meer gebruik gaan maken van blogs om interessante boeken en informatie onder de aandacht te brengen en dat we meer aanwezig moeten zijn op sociale netwerksites als facebook. We hebben in dat opzicht nog een een hele slag te maken en ik zelf vind het ook moeilijk te overzien waar je nou moet beginnen. Als er echt zo'n digitale omgeving ontwikkeld is voor alle bibliotheken zoals in het filmpje van de Vereniging van Openbare Bibliotheken, dan is dat een hele goede start. Het gevaar bestaat anders dat iedereen het wiel opnieuw gaat uitvinden, dat kost niet alleen veel tijd, maar maakt het ook minder herkenbaar naar het publiek toe.
Samenwerking en coordinatie (waar digitale technieken een goede rol in kunnen spelen) lijken me dan ook essentieel.
Uiteindelijk kan bieb 2.0 een grote toegevoegde waarde hebben, en het zal ook nodig zijn om die slag te maken, willen we klanten blijven boeien.
Ik vind dat je hierover goed hebt nagedacht. Op je blog heb je het uitgebreid verwoord, het was prettig om te lezen.
BeantwoordenVerwijderenNu je eindevaluatie nog!
Succes daarmee.
Dit ding heb je goed beschreven. Succes met je eindevaluatie.
BeantwoordenVerwijderensucces met het laatste "ding"
BeantwoordenVerwijderen