vrijdag 21 januari 2011

ding 20

Ding 20
i


Wat een massa aan leuke muziek die "zomaar" toegankelijk is. Ik vond het erg leuk om er in rond te struinen. Wat me het meest is bijgebleven, is dat er praktisch onbegrensde mogelijkheden zijn . Samen met mijn man heb ik diverse sites bezocht en geluisterd naar mooie stukken muziek, waarvan we ons afvroegen of we de betreffende CD zouden aanschaffen. Ook interessant was het om gewoon te luisteren naar stukken  muziek uit onze jeugd. Ook in dat opzicht was er een enorm aanbod.
Voor mij persoonlijk springen er twee stukken uit die ik telkens wanneer ik ze hoor bijzonder mooi vind. Dat zijn het liedje "November" van Rowwen Heze en een klassiek stuk van Chopin.
Of ik me na afloop van het gratis abonnement zal aanmelden voor betaalde toegang, weet ik nog niet. Door deze opdracht heb ik ook ontdekt dat er ook nog diverse vergelijkbare gratis sites zijn.
Of dit voor de Bieb een toegevoegde waarde heeft betwijfel ik.
Samengevat: voor mij was dit een leuke opdracht die ik, samen met mijn man, met veel plezier heb uitgevoerd.

maandag 10 januari 2011

Ding 19

Het is een gegeven dat wereldwijd bijzonder veel mensen niet meer zonder sociale netwerken kunnen. Er is dus een enorme behoefte aan. Ongetwijfeld hebben sociale netwerken voordelen voor degenen die er gebruik van maken. Het instructiefilmpje geeft er diverse voorbeelden van.
Sociale netwerken zijn wat mij betreft niet iets waar ik me veel mee bezig zal houden. Ik heb er de tijd niet voor over. Die besteed ik liever aan andere dingen. Een ander, wat mij betreft negatief, aspect is het gegeven dat ik er niet van houd om delen uit mijn leven die ik als prive beschouw, te delen met anderen.
Ik kan me voorstellen dat de ontwikkelingen op dat gebied zo snel zullen gaan dat ik er uiteindelijk niet aan zal kunnen ontkomen. Het is dan niet meer de vraag of ik er aan meedoe maar wanneer ik er aan mee zal moeten doen. Het zou ook nog kunnen dat we door onze kinderen en kleinkinderen ertoe worden overgehaald om toch maar mee te doen. We zullen zien.
Voor de bibliotheek kan sociaal netwerken nuttig zijn, bijvoorbeeld samenwerken aan een beleidsplan en voor het samen werken aan een collectie.

ding 18

Ik heb me aangemeld op Library Thing en er meteen 10 boeken op geplaatst. Het zijn boeken die ik in de loop der jaren  heb gelezen. Wat me te binnen schoot heb ik geplaatst. Het is dus een willekeurige lijst.
Het valt me op dat het plaatsen van de boeken (zelfs voor mij als outsider) bijzonder simpel gaat. Een fluitje van een cent zogezegd. Ook voor het overige is het allemaal erg gebruiksvriendelijk en gemakkelijk toegankelijk.
Ik heb nu dus ook een virtuele boekenkast, fijn dat ik dat op mijn oude dag nog meemaak.
De boeken uit mijn virtuele boekenkast zijn deels erg populair (b.v. "Haar naam was Sara" en  "De Wereld van Sofie"  ). Enkele andere daarentegen zijn weinig in trek.
Het is wel leuk om zoveel aanbevelingen te krijgen. Er waren diverse erg interessante tips bij.
Tot nu toe heb ik niet deelgenomen aan discussies.
Opdracht 18 is voor mij veruit de leukste en ook handigste van wat ik tot nu toe heb ervaren.

ding 17

Ik heb op internet gezien dat er een aantal applicaties is die ook interessant is voor de bibliotheek, maar er is nog niet zo veel speciaal voor/door bibliotheken ontwikkeld.

Ik heb op de site van de TU/Eindhoven een Library app gezien. Dat is handig, want daarmee kan de gebruiker zoeken in de catalogus, bekijken wat hij allemaal geleend heeft en wanneer het terug moet, kan hij boeken verlengen, reserveren etc. Dat lijkt me zelf heel handig, want dan kan je, waar je ook bent, je zaken met de bieb regelen en kijken of er boeken te leen zijn. Wel zou ik bij non-fictie boeken eerst ook op Google Books kijken om te zien of het boek echt is wat ik ervan verwacht. Een groot deel van ons publiek zie ik nog niet hun bibliotheekzaken via een smartphone regelen, maar voor de jeugd is dat wel een optie.

De site waar ik de informatie van de TU/E app vandaan heb is:
http://w3.tue.nl/nl/diensten/bib/nieuws/artikel/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=10364&cHash=5baa0df24c


Ook heb ik een app voor de I-phone ontdekt, die de Boekenslaon heet. Daarmee kun je favorietenlijstjes van boeken aanleggen. De app is gemaakt door NBD/Biblion Met de app, die officieel deboekensalon.nl heet, doorzoek je de database aan de hand van ISBN-nummer, titel of auteursnaam. Maar je kunt ook de streepjescode op een boek scannen, wanneer je in de boekwinkel staat en wilt weten of een boek de moeite waard is. Je kunt ook anderen laten weten dat je het betreffende boek als verjaardagscadeau wilt hebben, via e-mail, Facebook, Hyves, Twitter of zelfs MMS. Alle boeken die in Nederland verschijnen worden door NBD/Biblion geregistreerd en vaak ook gerecenseerd. De organisatie faciliteert ook een netwerk van leeskringen. In een toekomstige versie wordt het mogelijk om een boek meteen te reserveren in de bibliotheek. Top 10-lijstjes houden je op de hoogte van het nieuwste aanbod en een kaartfunctie laat zien waar de bibliotheek bij jou in de buurt is. Dat is voor bibliotheken belangrijk.

dinsdag 4 januari 2011

ding 16

You Tube
Het is erg leuk om op  you tube video's te bekijken . Er zijn leuke en ook wel domme video's op te zien.
Ik heb een muziekvideo bekeken en een filmpje van een hogeschool en natuurlijk ook van bibliotheken.
Omdat ik wist dat ze in Helmond een nieuwe bibliotheek hebben en ik daar lang gewoond heb, vond ik dat wel leuk als ik daar de video van de opening van de bieb, op  kon zetten.
Nou dat lukte mij dus helemaal niet maar met behulp van Joke staat het filmpje erop.

woensdag 29 december 2010

ding 15

Google maps is een prachtig systeem om, waar dan ook in de wereld, op een eenvoudige wijze
 "in te zoomen"op een gebouw of gebied. Je vliegt als het ware boven het gebied waar je meer van wilt weten.
Ik heb Google maps gebruikt om onze vakantiebestemming voor het komende jaar (De Muur van Hadrianus, een verdedigingswerk uit de Romeinse tijd, in het noorden van Engeland), te bekijken om er alvast een beeld van te krijgen, om te zien wat we zoal kunnen verwachten.
Google maps is ook erg handig als je op zoek bent naar een nieuw huis. Je kunt dan zelf uitzoeken hoe de omgeving van het betreffende huis er uit ziet.
Ook als we gaan wandelen in een gebied waar we niet bekend zijn, kan het makkelijk zijn om tevoren de te wandelen route te bepalen; zonodig kun je er ook een printje van maken.

Hier een foto van een deel van de Muur van Hadrianus

donderdag 16 december 2010

ding 14

Msn wordt veel gebruikt om te chatten ik hou er echter niet zo van. Dat zal ook wel aan mijn karakter en leeftijd liggen. Ik zal er dan ook weinig gebruik van maken. Een aantal jaren geleden studeerde mijn dochter in Ierland. Op dat moment zou het een uitkomst voor ons zijn geweest om regelmatig en op een bijzonder eenvoudige en goedkope wijze, met elkaar te kunnen communiceren.
De kans lijkt me groot dat ik er op termijn toch aan zal moeten. De wereld verandert nu eenmaal en als je niet daar aan meedoet, dan plaats je jezelf langzaamaan buiten de maatschappij.
Een factor die daarbij van belang is, is dat we door onze drie kinderen en drie kleinkinderen er op termijn wel "bijgesleept"zullen worden. Ik wacht wel af.
Ik heb op de site van een bieb in Denemarken gekeken om een algemene indruk te krijgen. Omdat ik het Deens niet beheers is me niet precies duidelijk wat er allemaal aan mogelijkheden zijn. Het ziet er wel leuk uit en het zal in de praktijk ook wel handig zijn. Of dit ook iets is voor onze bieb vraag ik me af. Zou er behoefte aan zijn? Ik weet het niet.
Ik kan me voorstellen dat de maatschappelijke ontwikkelingen in dit opzicht erg snel gaan en dat je als bieb dus wel mee zult moeten doen. We staan als bieb immers midden in  de maatschappij en dan zul je je daar bij aan moeten passen.